Deelauto’s op de Groene Morgen
Op de Groene Morgen hebben de bewoners geen eigen auto’s. Voor hun automobiliteit kunnen ze gebruik maken van elektrische deelauto’s van het project.
Waarom elektrische deelauto’s?
De Groene Morgen is een mens- en milieuvriendelijk project, waarin we ons best doen om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk maken. Zo ook qua mobiliteit, waar het onze ambitie is om zoveel mogelijk gebruik te maken van fiets en OV en zo weinig mogelijk van auto’s. In Zetten is dat goed mogelijk omdat er op doordeweekse dagen twee keer per uur een trein vanuit station Zetten-Andelst richting Arnhem, Tiel en Nijmegen gaat (voor Nijmegen overstappen in Elst). Door de week rijdt er ook twee keer per uur een bus vanuit Zetten via het station naar Elst en Bemmel. En er is een buurtbus vanuit Heteren via Zetten en het station naar Kesteren (’s avonds en in het weekend op afroep). Tenslotte is er ook nog de haltetaxi, die je op afroep van de ene bushalte in Gelderland naar de andere bushalte in Gelderland kan brengen (maximale afstand 15 km).
Soms kan een auto echter handig zijn. Voor die situaties hebben we 5 elektrische deelauto’s beschikbaar voor onze 13 huishoudens. We hebben voor dit aantal gekozen, omdat we op die manier ook veel groen in ons wijkje hebben. Als het aan de gemeente had gelegen, hadden we namelijk een kwart van onze buitenruimte opgeofferd aan parkeerplaatsen, om te kunnen voldoen aan de gemeentelijke parkeernorm. Na een lange lobby is de gemeente akkoord gegaan met 9 parkeerplaatsen op eigen terrein: 5 voor bewoners en 4 voor bezoekers. Onderdeel van de afspraak is dat bewoners hun auto’s alleen op eigen terrein mogen parkeren en niet in de rest van de wijk. Doen zij dit toch, dan moet DGM extra parkeerplaatsen aanleggen op de plek van de moestuin, onder een dwangsom van € 10.000 per parkeerplaats en een boete van € 50.000.
Gebruik van de deelauto’s
Voor het gebruik van de deelauto’s geldt het volgende:
- Je kunt in principe over 5/13 deelauto beschikken. Dit noemen we het eerlijk gebruikersaandeel. Concreet betekent dit dat je op ongeveer 2 volle werkdagen per week over een deelauto kunt beschikken. Als je op meer dan 2 werkdagen per week over een auto wilt beschikken, kan het zijn dat je voor die andere dagen een andere oplossing moet zoeken (bijvoorbeeld trein en deelvouwfiets).
- We overleggen over gebruik (geven en nemen), dus er kan best ruimte zijn om vaker dan 2 werkdagen per week over een auto te beschikken, maar zeker is dit niet.
- Je moet bereid zijn in de toekomst je gebruik aan te passen aan de behoeftes van nieuwe bewoners.
- Als je op momenten, dat er al 5 deelauto’s in gebruik zijn, ook over een deelauto wilt beschikken, kan het zijn dat je voor die momenten een andere oplossing moet zoeken
- Meerdaags gebruik van deelauto’s en gebruik voor vakanties kan alleen in overleg en zal op toerbuurt af en toe mogelijk zijn.
Kosten
Aanschaf, inleg en afschrijving
- Voor de aanschaf van de elektrische auto’s moet je een inleg doen van minimaal € 8.000 (bij 13 deelnemende huishoudens). Bij 10 deelnemende huishoudens is dit bedrag bijvoorbeeld € 10.000.
- Na 5 jaar verkopen we de auto’s. De opbrengst wordt verdeeld over de deelnemers, naar gebruik. Huishoudens, die veel hebben gereden, krijgen minder van de opbrengst dan mensen, die weinig gereden hebben.
- Als de auto’s verkocht zijn kopen we weer ‘nieuwe’ tweedehands auto’s en start het weer van voren af aan.
Maandelijkse bijdrage en bedrag per kilometer
Je betaalt zoveel mogelijk naar gebruik. Dit gaat als volgt:
- Je betaalt een maandelijks bedrag van ongeveer 40 euro voor de vaste lasten van de deelauto, zoals motorrijtuigenbelasting en verzekering. Aan het eind van het jaar wordt dit verrekend. Mensen die veel hebben gereden, moeten bijbetalen. Mensen die weinig hebben gereden, krijgen geld terug.
- Naast het maandelijkse bedrag betaal je 17 cent per km, voor onder andere elektriciteit, onderhoud, banden, pechhulp en administratiekosten.